COPYWRITER

Tässä joitakin brändeistä, joiden kanssa minulla on ollut ilo työskennellä.

Innostuin aiheesta nähtyäni hulvattoman draamakomedian Sideways (2004). Elokuva seuraa kahden ystävyksen, Milesin ja Jackin, edesottamuksia viikon mittaisella polttarimatkalla Kalifornian viinialueella. Reissu on täynnä hilpeitä hetkiä ja – yllätys, yllätys – runsasta viininjuontia. Joitakin viinejä ylistetään elokuvassa lyyrisin sanankääntein, kun taas toiset lytätään maan rakoon. Tarinan vaikutus viiniteollisuuteen oli hätkähdyttävä: runollisesti kehutun Pinot Noirin myynti kasvoi USA:ssa 16 %, kun taas pontevasti parjatun Merlotin myynti laski 2 %. Jopa vuosia myöhemmin suositut turistireitit seuraavat edelleen Milesin ja Jackin matkaa viinialueen halki.

Yhtä väkevä referenssi on elokuva Naisen tuoksu. Siinä Al Pacinon esittämä sokeutunut eversti on päättänyt riistää hengen itseltään, mutta haluaa vielä sitä ennen koeajaa Ferrarin. Voiko urheiluautobrändin legendaarista mainetta komeammin pönkittää? Tuskin.

Itsekin olen päässyt toteuttamaan brändättyjä sisältöjä muutamalle asiakkaalleni. Esim. ASUNTOMESSUILLE toteutimme vuosina 2015-2016 kolme tv-sarjaa: “Kautta aikojen komeimmat asuntomessutalot”, “Suomen romanttisin makuuhuone” ja “Milla Alftanin ja Eva Wahlströmin messupoiminnat”. Lisäksi teimme radiokanaville monenlaista messuaiheista viihde- ja asiaohjelmaa, reportaaseja, triviatietovisoja, murreoppaita jne.

Itsekin olen päässyt toteuttamaan brändättyjä sisältöjä muutamalle asiakkaalleni. Esim. ASUNTOMESSUILLE toteutimme vuosina 2015-2016 kolme tv-sarjaa: “Kautta aikojen komeimmat asuntomessutalot”, “Suomen romanttisin makuuhuone” ja “Milla Alftanin ja Eva Wahlströmin messupoiminnat”. Lisäksi teimme radiokanaville monenlaista messuaiheista viihde- ja asiaohjelmaa, reportaaseja, triviatietovisoja, murreoppaita jne.

OLVILLE puolestaan kirjoitin ja ohjasin komediallisen lyhytelokuvan “Syanidia, suolahappoa ja kukkivaa sekaihoa”, joka esitettiin Nelosella 2008. Elokuvalle saatiin tukea myös AVEKilta, ja pääsin tekemään siitä kuunnelmaversionkin YLEn Radioteatteriin. Olvi näyttäytyy tarinassa niin yllättävällä ja hilpeällä tavalla, ettei sitä voi olla huomaamatta.

Toteutimme aikoinaan teleoperaattori DNA:lle joulukampanjan, jonka teemana oli NAURETTAVAN EDULLISTA JOULUA. Kampanjaa varten kasasimme kuoron parrakkaista joulupukeista, jotka luonnollisesti puimme brändin pinkkeihin väreihin. Pukkikuoron voimin äänitimme naurettuja versioita suosituimmista joululauluista, joista teetimme levyn RAKKAIMMAT JOULUNAURUMME.

Levyjä jaettiin asiakkaille joululahjoiksi, ja naurettuja joululauluja esitettiin mm. tv:ssä, radiossa, kosketukseen reagoivissa ulkomainoksissa ja jopa vessanpöntöissä. Joulun hengessä pinkki pukkikuoromme kävi esiintymässä sairaaloissa ja vanhainkodeissa – ja pääsi myös lämmittelybändiksi rockkonserttiin Hartwall Areenalle.

 

Tässä joitain eri Art Directorien kanssa suunnittelemiamme printtimainoksia.

ORAS CUBISTA
(1)
ORAS CUBISTA
(1)
ORAS CUBISTA
(2)
ORAS CUBISTA
(2)
ORAS CUBISTA
(3)
ORAS CUBISTA
(3)
IGGLO
Asunto
IGGLO
Asunto
IGGLO
Sauna
IGGLO
Sauna
YOUNG DIRECTOR AWARD
Pool
YOUNG DIRECTOR AWARD
Pool
IGGLO
Korvamerkintä
IGGLO
Korvamerkintä
IGGLO
Kun vuosien päästä...
IGGLO
Kun vuosien päästä...
SYKE
Yrittäisit vielä...
SYKE
Yrittäisit vielä...
SYKE
Sen kun teette...
SYKE
Sen kun teette...
SYKE
Jos me odotetaan...
SYKE
Jos me odotetaan...
SYKE
Meidän tehtävä on...
SYKE
Meidän tehtävä on...
KELTAINEN PÖRSSI
Nainen maantiellä
KELTAINEN PÖRSSI
Nainen maantiellä
KELTAINEN PÖRSSI
Mies autotallissa
KELTAINEN PÖRSSI
Mies autotallissa
KELTAINEN PÖRSSI
Odottava äiti
KELTAINEN PÖRSSI
Odottava äiti
PERUSTEOLLISUUS
Silta
PERUSTEOLLISUUS
Silta
PERUSTEOLLISUUS
Raitiovaunu
PERUSTEOLLISUUS
Raitiovaunu
PERUSTEOLLISUUS
Uima-allas
PERUSTEOLLISUUS
Uima-allas
MPS CONSULTING
Hän on mies, joka...
MPS CONSULTING
Hän on mies, joka...
MPS CONSULTING
Kaikki alkoi siitä, kun...
MPS CONSULTING
Kaikki alkoi siitä, kun...
KAUPPALEHTI /B2B
Tähdätkää isohattuihin
KAUPPALEHTI /B2B
Tähdätkää isohattuihin
HS/JUHLAVIIKOT
Jättiläiset-1
HS/JUHLAVIIKOT
Jättiläiset-1
HS/JUHLAVIIKOT
Jättiläiset-2
HS/JUHLAVIIKOT
Jättiläiset-2
HS/JUHLAVIIKOT
Jättiläiset-3
HS/JUHLAVIIKOT
Jättiläiset-3
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-1
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-1
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-2
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-2
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-3
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-3
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-4
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-4
TEBOIL
Art by Teboil
TEBOIL
Art by Teboil
KAUPPALEHTI
Tavoitepositio
KAUPPALEHTI
Tavoitepositio
KAUPPALEHTI
Delegointi
KAUPPALEHTI
Delegointi
KAUPPALEHTI
Johtoryhmän kokous
KAUPPALEHTI
Johtoryhmän kokous
KAUPPALEHTI
Kehityskeskustelu
KAUPPALEHTI
Kehityskeskustelu
RADIOLINJA
Loch Nessin hirviö
RADIOLINJA
Loch Nessin hirviö
RADIOLINJA
Norsu
RADIOLINJA
Norsu
FINNFOOD
Broilerit
FINNFOOD
Broilerit
FINNFOOD
Pihvit
FINNFOOD
Pihvit
LOMA-ASUNTOMESSUT
Kalajoella
LOMA-ASUNTOMESSUT
Kalajoella
ASUNTOMESSUT
Seinäjoen tiiseri
ASUNTOMESSUT
Seinäjoen tiiseri
OLVI KEVYT OLO
Rippituolissa
OLVI KEVYT OLO
Rippituolissa
OLVI KEVYT OLO
Psykiatrin sohvalla
OLVI KEVYT OLO
Psykiatrin sohvalla
KELTAINEN PÖRSSI
Facelift
KELTAINEN PÖRSSI
Facelift
MTV3
Muodon vuoksi, 1 (pylly)
MTV3
Muodon vuoksi, 1 (pylly)
MTV3
Muodon vuoksi, 2 (kasvot)
MTV3
Muodon vuoksi, 2 (kasvot)
MTV3
Muodon vuoksi, 3 (miesfiguuri)
MTV3
Muodon vuoksi, 3 (miesfiguuri)
MTV3
Syntynyt idoliksi?
MTV3
Syntynyt idoliksi?
MTV3
Alppikansaa
MTV3
Alppikansaa
MTV3
Me stallarit
MTV3
Me stallarit
MTV3
Suuri seikkailu
MTV3
Suuri seikkailu
COSTA RICA
Siilin piikit
COSTA RICA
Siilin piikit
COSTA RICA
Metsästäjä
COSTA RICA
Metsästäjä
KAUPPALEHTI PRESSO
Vahtikoira
KAUPPALEHTI PRESSO
Vahtikoira
KAUPPALEHTI PRESSO
Leka
KAUPPALEHTI PRESSO
Leka
KAUPPALEHTI PRESSO
Nyrkki
KAUPPALEHTI PRESSO
Nyrkki
OLVI KEVYT OLO
Napoleon
OLVI KEVYT OLO
Napoleon
OLVI KEVYT OLO
Marx
OLVI KEVYT OLO
Marx
OLVI KEVYT OLO
Painonnostaja
OLVI KEVYT OLO
Painonnostaja
HAPPY DAYS
Yhtyvät askeleet
HAPPY DAYS
Yhtyvät askeleet
HAPPY DAYS
Sammakko
HAPPY DAYS
Sammakko
TEBOIL
Vanha mies
TEBOIL
Vanha mies
KOTIVINKKI
Kissa
KOTIVINKKI
Kissa
KOTIVINKKI
Kylpy
KOTIVINKKI
Kylpy
IGGLO
Tahdon (nainen)
IGGLO
Tahdon (nainen)
IGGLO
Tahdon (pariskunta)
IGGLO
Tahdon (pariskunta)
IGGLO
Tahdon (partamies)
IGGLO
Tahdon (partamies)
ASUNTOMESSUT
Vantaalla
ASUNTOMESSUT
Vantaalla

Tässä joitain poimintoja kiteytetymmistä ja tarinallisemmista teksteistä.

x
OLVI KEVYTOLO
Jottei elämä käy raskaaksi.
HOLIDAY CLUB
Eiköhän olisi taas aika.
MILDA
Hyvän tekijöille.
RADIO NOVA / B2B
Kuuntele niin näet enemmän.
ATRIAN WILHELM
A-luokan lihansyöjille.
JÄÄKIEKON MM2012
Osoita leijonamieltä.
KAUPPALEHTI PRESSO
Oman elämänsä toimitusjohtajille.
FINNFOOD
Jottei ruoan alkuperää pitäisi arvailla.
MEILTÄ LÄHDET AINA FIKSUMPANA KUIN TULIT
Heureka.
HELPPO KATSASTUS
Ja halpakin vielä.
ASUNTOMESSUT
Suomen kodikkain kesätapahtuma.
ASUNTOMESSUT
Tule ja täyty ideoilla.
KOTIVINKKI
Vinkkejä kotoisaan elämään.
CULT
Gauhia nuarisolehti.
OLVI
Suomalainen panimo.
Itsenäisyyden viimeinen linnake.
8 EUROLLA KAUAS JA TAKAISIN
Finnkino
KAHDESSA TUNNISSA KAUAS JA TAKAISIN
Finnkino
x
IGGLO
Kun vuosien päästä...
JÄMERÄ
Koska...
SKANDAALIN KESÄJULISTE
Päijänteen norppa
IGGLO
Rekryilmoitus
MPS CONSULTING
Hän on mies, joka...
SKANDAALIN KESÄJULISTE
Suojoonas
IGGLO
Tammimetsä
MPS CONSULTING
Kaikki alkoi siitä, kun...
SKANDAALIN KESÄJULISTE
Kun luonto kostaa
IGGLO
Pikkuilmoitukset
ASTRA ZENECA
1 ottelu, 2 lopputulosta
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-1
IGGLO
Kultaharkko
ASTRA ZENECA
1 lasku, 2 ratkaisua
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-2
KAUPPALEHTI /B2B
Tähdätkää isohattuihin
999
Kaverini Reijo
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-3
HYVINVOIVA SUOMI
Tyhmät talkoot
OTTO
Työkalusi ovat tässä...
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-4
HYVINVOIVA SUOMI
Laitimmainen kerta
HS/JUHLAVIIKOT
Jättiläiset-1
HAPPY DAYS
Piti tähän jotaki...
HS/JUHLAVIIKOT
Jättiläiset-2
HAPPY DAYS
Chinatown/Dlive calefully
HAPPY DAYS
Chinatown/One can´t
HS/JUHLAVIIKOT
Jättiläiset-3
HAPPY DAYS
Chinatown/Little fat
HAPPY DAYS
Chinatown/If you
HAPPY DAYS
Chinatown/Spling
COSTA RICA
Charmikas
COSTA RICA
Lemmekäs
COSTA RICA
Sielukas
IGGLO
Tahdon (nainen)
IGGLO
Tahdon (pariskunta)
IGGLO
Tahdon (partamies)
IGGLO
Väitetään, ettei...
IGGLO
Hyvä välittäjä...
TEBOIL
Edustusuimari

Mainosvyöryn koko ajan kasvaessa yhä useampi ihminen kammoaa päälle käyvää perinteistä mainontaa. Heihin sisältömarkkinointi on paras tapa tehdä vaikutus ja rakentaa tunneside. Sisältömarkkinointi toimii, koska se tarjoaa ihmisille viihdettä, tietoa, tarinoita, inspiraatiota tai muuta arvoa ilman, että tuputtaa mitään. Se on markkinointia, joka ei tunnu markkinoinnilta. Siksi nautin sen tekemisestä erityisesti.

Tässä pari esimerkkiä töistäni:

VIIKON HEUREKA-HETKET. Tiedekeskus Heurekalle kirjoittamani ja ohjaamani videosarja, jossa toteutetaan hulvattomia ja hätkähdyttäviä tieteellisiä temppuja, jotka muistuttavat tieteenteon perimmäisestä olemuksesta – leikkimielisestä kokeilusta ja oivaltamisen riemusta. Samalla videot haastavat katsojat ikään, sukupuoleen ja nörttiyden tasoon katsomatta astumaan tieteen alttarille ja kokeilemaan temppuja itse.

HEUREKAN TESTIT, joissa pyrittiin tarjoilemaan kiinnostavaa tietoa inspiroivassa ja osallistavassa muodossa. Esim. Sävelkorvatestissä pystyi testaamaan, omaako absoluuttisen tai relatiivisen sävelkorvan – ja sai samalla aiheesta ja huippumuusikoista hauskaa triviatietoa. Moniälykkyystestissä pääsi tutustumaan erilaiseen älykkyystestiin ja -teoriaan, jossa älykkyyslajeja on peräti yhdeksän. Valheenpaljastustestissä sai FBI:n asiantuntijoiden vinkkejä valehtelun tunnistamiseen ja pääsi kokeilemaan oppeja käytännössä. Silminnäkijätestissä sai selville, kuinka luotettava silminnäkijä itse olisi – ja samalla oivalsi, kuinka epäluotettavia silminnäkijätodistukset tosiasiassa ovat.

Käyhän testaamassa.

Heurekan Sävelkorvatesti »

Yllättävät brändikohtaamiset, innovatiiviset mediaratkaisut ja monimediakampanjat ovat yksi intohimoistani. Kampanjoiden dokumentointi sen sijaan ei ole. Esittelisin mieluusti hauskoja kampanjakokonaisuuksia, joita olen päässyt tekemään mm. IGGLOLLE ja ASUNTOMESSUILLE, mutta valitettavasti niitä ei tullut kunnolla taltioitua.

Tässä muutamia harvoista ​​dokumentoiduista keisseistä.

Luovana johtajana ja konseptisuunnittelijana hyppään yleensä suunnitteluun mukaan siinä vaiheessa, kun markkinoinnin strategista kivijalkaa luodaan. Markkinointistrategiassa määrittelemme yhdessä asiakkaan kanssa mm. brändin tavoiteposition, arvolupauksen, persoonan, esiintymis- ja puhetavan, ostajapersoonat ja kanavat.

Konseptin suunnitteluvaiheessa puolestaan kirkastamme, kiteytämme ja kehystämme sen, miten markkinointistrategia saadaan jalostettua omaperäisiksi, erottuviksi ja kohdeyleisöä puhutteleviksi luoviksi ratkaisuiksi.

Jos brändin tavoitepositio on aarre ja brändilupaus tienviitta, on konsepti aarrekartta.

Jos tavoitteena on valloittaa ihmisten sydämet, on konsepti kohdeyleisön viettelyopas.

Konsepti määrittää siis markkinoinnin sisällön ja muodon. Ilman sitä suunnittelu on kuin tekisi lumimyrskyssä yöllä palapeliä, josta puuttuu paloja, ja jonka kuvasta ei ole hajuakaan.

Olen auttanut joitain kansainvälisiä brändejä, kuten Specsavers ja Président, vakiinnuttamaan läsnäolonsa Suomessa räätälöimällä heidän mainosviestinsä, tyylinsä ja äänensävynsä paikalliseen kulttuuriin. Esim. Specsaversille kehitin vuonna 2013 Suomen markkinoille istuvan radiomainoskonseptin, jonka pohjalta toteutimme kahdeksan vuoden aikana yli 200 spottia mukavalla menestyksellä.