Tässä joitakin brändeistä, joiden kanssa minulla on ollut ilo työskennellä.
Innostuin aiheesta nähtyäni hulvattoman draamakomedian Sideways (2004). Elokuva seuraa kahden ystävyksen, Milesin ja Jackin, edesottamuksia viikon mittaisella polttarimatkalla Kalifornian viinialueella. Reissu on täynnä hilpeitä hetkiä ja – yllätys, yllätys – runsasta viininjuontia. Joitakin viinejä ylistetään elokuvassa lyyrisin sanankääntein, kun taas toiset lytätään maan rakoon. Tarinan vaikutus viiniteollisuuteen oli hätkähdyttävä: runollisesti kehutun Pinot Noirin myynti kasvoi USA:ssa 16 %, kun taas pontevasti parjatun Merlotin myynti laski 2 %. Jopa vuosia myöhemmin suositut turistireitit seuraavat edelleen Milesin ja Jackin matkaa viinialueen halki.
Yhtä väkevä referenssi on elokuva Naisen tuoksu. Siinä Al Pacinon esittämä sokeutunut eversti on päättänyt riistää hengen itseltään, mutta haluaa vielä sitä ennen koeajaa Ferrarin. Voiko urheiluautobrändin legendaarista mainetta komeammin pönkittää? Tuskin.
Itsekin olen päässyt toteuttamaan brändättyjä sisältöjä muutamalle asiakkaalleni. Esim. ASUNTOMESSUILLE toteutimme vuosina 2015-2016 kolme tv-sarjaa: “Kautta aikojen komeimmat asuntomessutalot”, “Suomen romanttisin makuuhuone” ja “Milla Alftanin ja Eva Wahlströmin messupoiminnat”. Lisäksi teimme radiokanaville monenlaista messuaiheista viihde- ja asiaohjelmaa, reportaaseja, triviatietovisoja, murreoppaita jne.
Itsekin olen päässyt toteuttamaan brändättyjä sisältöjä muutamalle asiakkaalleni. Esim. ASUNTOMESSUILLE toteutimme vuosina 2015-2016 kolme tv-sarjaa: “Kautta aikojen komeimmat asuntomessutalot”, “Suomen romanttisin makuuhuone” ja “Milla Alftanin ja Eva Wahlströmin messupoiminnat”. Lisäksi teimme radiokanaville monenlaista messuaiheista viihde- ja asiaohjelmaa, reportaaseja, triviatietovisoja, murreoppaita jne.
OLVILLE puolestaan kirjoitin ja ohjasin komediallisen lyhytelokuvan “Syanidia, suolahappoa ja kukkivaa sekaihoa”, joka esitettiin Nelosella 2008. Elokuvalle saatiin tukea myös AVEKilta, ja pääsin tekemään siitä kuunnelmaversionkin YLEn Radioteatteriin. Olvi näyttäytyy tarinassa niin yllättävällä ja hilpeällä tavalla, ettei sitä voi olla huomaamatta.
Radio on paitsi tehokas tulituki digikanaville myös yksi lempimedioistani. Spotteja onkin tullut käsikirjoitettua ja ohjattua jo yli 600.
Toteutimme aikoinaan teleoperaattori DNA:lle joulukampanjan, jonka teemana oli NAURETTAVAN EDULLISTA JOULUA. Kampanjaa varten kasasimme kuoron parrakkaista joulupukeista, jotka luonnollisesti puimme brändin pinkkeihin väreihin. Pukkikuoron voimin äänitimme naurettuja versioita suosituimmista joululauluista, joista teetimme levyn RAKKAIMMAT JOULUNAURUMME.
Levyjä jaettiin asiakkaille joululahjoiksi, ja naurettuja joululauluja esitettiin mm. tv:ssä, radiossa, kosketukseen reagoivissa ulkomainoksissa ja jopa vessanpöntöissä. Joulun hengessä pinkki pukkikuoromme kävi esiintymässä sairaaloissa ja vanhainkodeissa – ja pääsi myös lämmittelybändiksi rockkonserttiin Hartwall Areenalle.
Kulkuset
Juokse porosein
Soihdut sammuu
Joulupukki
Joulu on taas
Porsaita äidin oomme kaikki
Tässä joitain eri Art Directorien kanssa suunnittelemiamme printtimainoksia.
(1)
ORAS CUBISTA
(1)
(2)
ORAS CUBISTA
(2)
(3)
ORAS CUBISTA
(3)
Asunto
IGGLO
Asunto
Sauna
IGGLO
Sauna
Pool
YOUNG DIRECTOR AWARD
Pool
Korvamerkintä
IGGLO
Korvamerkintä
Kun vuosien päästä...
IGGLO
Kun vuosien päästä...
Yrittäisit vielä...
SYKE
Yrittäisit vielä...
Sen kun teette...
SYKE
Sen kun teette...
Jos me odotetaan...
SYKE
Jos me odotetaan...
Meidän tehtävä on...
SYKE
Meidän tehtävä on...
Nainen maantiellä
KELTAINEN PÖRSSI
Nainen maantiellä
Mies autotallissa
KELTAINEN PÖRSSI
Mies autotallissa
Odottava äiti
KELTAINEN PÖRSSI
Odottava äiti
Silta
PERUSTEOLLISUUS
Silta
Raitiovaunu
PERUSTEOLLISUUS
Raitiovaunu
Uima-allas
PERUSTEOLLISUUS
Uima-allas
Hän on mies, joka...
MPS CONSULTING
Hän on mies, joka...
Kaikki alkoi siitä, kun...
MPS CONSULTING
Kaikki alkoi siitä, kun...
Tähdätkää isohattuihin
KAUPPALEHTI /B2B
Tähdätkää isohattuihin
Jättiläiset-1
HS/JUHLAVIIKOT
Jättiläiset-1
Jättiläiset-2
HS/JUHLAVIIKOT
Jättiläiset-2
Jättiläiset-3
HS/JUHLAVIIKOT
Jättiläiset-3
Raksa-1
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-1
Raksa-2
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-2
Raksa-3
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-3
Raksa-4
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-4
Art by Teboil
TEBOIL
Art by Teboil
Tavoitepositio
KAUPPALEHTI
Tavoitepositio
Delegointi
KAUPPALEHTI
Delegointi
Johtoryhmän kokous
KAUPPALEHTI
Johtoryhmän kokous
Kehityskeskustelu
KAUPPALEHTI
Kehityskeskustelu
Loch Nessin hirviö
RADIOLINJA
Loch Nessin hirviö
Norsu
RADIOLINJA
Norsu
Broilerit
FINNFOOD
Broilerit
Pihvit
FINNFOOD
Pihvit
Kalajoella
LOMA-ASUNTOMESSUT
Kalajoella
Seinäjoen tiiseri
ASUNTOMESSUT
Seinäjoen tiiseri
Rippituolissa
OLVI KEVYT OLO
Rippituolissa
Psykiatrin sohvalla
OLVI KEVYT OLO
Psykiatrin sohvalla
Facelift
KELTAINEN PÖRSSI
Facelift
Muodon vuoksi, 1 (pylly)
MTV3
Muodon vuoksi, 1 (pylly)
Muodon vuoksi, 2 (kasvot)
MTV3
Muodon vuoksi, 2 (kasvot)
Muodon vuoksi, 3 (miesfiguuri)
MTV3
Muodon vuoksi, 3 (miesfiguuri)
Syntynyt idoliksi?
MTV3
Syntynyt idoliksi?
Alppikansaa
MTV3
Alppikansaa
Me stallarit
MTV3
Me stallarit
Suuri seikkailu
MTV3
Suuri seikkailu
Siilin piikit
COSTA RICA
Siilin piikit
Metsästäjä
COSTA RICA
Metsästäjä
Vahtikoira
KAUPPALEHTI PRESSO
Vahtikoira
Leka
KAUPPALEHTI PRESSO
Leka
Nyrkki
KAUPPALEHTI PRESSO
Nyrkki
Napoleon
OLVI KEVYT OLO
Napoleon
Marx
OLVI KEVYT OLO
Marx
Painonnostaja
OLVI KEVYT OLO
Painonnostaja
Yhtyvät askeleet
HAPPY DAYS
Yhtyvät askeleet
Sammakko
HAPPY DAYS
Sammakko
Vanha mies
TEBOIL
Vanha mies
Kissa
KOTIVINKKI
Kissa
Kylpy
KOTIVINKKI
Kylpy
Tahdon (nainen)
IGGLO
Tahdon (nainen)
Tahdon (pariskunta)
IGGLO
Tahdon (pariskunta)
Tahdon (partamies)
IGGLO
Tahdon (partamies)
Vantaalla
ASUNTOMESSUT
Vantaalla
Tässä joitain poimintoja kiteytetymmistä ja tarinallisemmista teksteistä.
|
|
Kun vuosien päästä...
IGGLO
Kun vuosien päästä…
Koska...
JÄMERÄ
Koska…
Päijänteen norppa
SKANDAALIN KESÄJULISTE
Päijänteen norppa
Rekryilmoitus
IGGLO
Rekryilmoitus
Hän on mies, joka...
MPS CONSULTING
Hän on mies, joka…
Suojoonas
SKANDAALIN KESÄJULISTE
Suojoonas
Tammimetsä
IGGLO
Tammimetsä
Kaikki alkoi siitä, kun...
MPS CONSULTING
Kaikki alkoi siitä, kun…
Kun luonto kostaa
SKANDAALIN KESÄJULISTE
Kun luonto kostaa
Pikkuilmoitukset
IGGLO
Pikkuilmoitukset
1 ottelu, 2 lopputulosta
ASTRA ZENECA
1 ottelu, 2 lopputulosta
Raksa-1
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-1
Kultaharkko
IGGLO
Kultaharkko
1 lasku, 2 ratkaisua
ASTRA ZENECA
1 lasku, 2 ratkaisua
Raksa-2
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-2
Tähdätkää isohattuihin
KAUPPALEHTI /B2B
Tähdätkää isohattuihin
Kaverini Reijo
999
Kaverini Reijo
Raksa-3
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-3
Tyhmät talkoot
HYVINVOIVA SUOMI
Tyhmät talkoot
Työkalusi ovat tässä...
OTTO
Työkalusi ovat tässä…
Raksa-4
HS/JUHLAVIIKOT
Raksa-4
Laitimmainen kerta
HYVINVOIVA SUOMI
Laitimmainen kerta
Jättiläiset-1
HS/JUHLAVIIKOT
Jättiläiset-1
Piti tähän jotaki...
HAPPY DAYS
Piti tähän jotaki…
Jättiläiset-2
HS/JUHLAVIIKOT
Jättiläiset-2
Chinatown/Dlive calefully
HAPPY DAYS
Chinatown/Dlive calefully
Chinatown/One can´t
HAPPY DAYS
Chinatown/One can´t
Jättiläiset-3
HS/JUHLAVIIKOT
Jättiläiset-3
Chinatown/Little fat
HAPPY DAYS
Chinatown/Little fat
Chinatown/If you
HAPPY DAYS
Chinatown/If you
Chinatown/Spling
HAPPY DAYS
Chinatown/Spling
Charmikas
COSTA RICA
Charmikas
Lemmekäs
COSTA RICA
Lemmekäs
Sielukas
COSTA RICA
Sielukas
Tahdon (nainen)
IGGLO
Tahdon (nainen)
Tahdon (pariskunta)
IGGLO
Tahdon (pariskunta)
Tahdon (partamies)
IGGLO
Tahdon (partamies)
Väitetään, ettei...
IGGLO
Väitetään, ettei…
Hyvä välittäjä...
IGGLO
Hyvä välittäjä…
Edustusuimari
TEBOIL
Edustusuimari
Mainosvyöryn koko ajan kasvaessa yhä useampi ihminen kammoaa päälle käyvää perinteistä mainontaa. Heihin sisältömarkkinointi on paras tapa tehdä vaikutus ja rakentaa tunneside. Sisältömarkkinointi toimii, koska se tarjoaa ihmisille viihdettä, tietoa, tarinoita, inspiraatiota tai muuta arvoa ilman, että tuputtaa mitään. Se on markkinointia, joka ei tunnu markkinoinnilta. Siksi nautin sen tekemisestä erityisesti.
Tässä pari esimerkkiä töistäni:
VIIKON HEUREKA-HETKET. Tiedekeskus Heurekalle kirjoittamani ja ohjaamani videosarja, jossa toteutetaan hulvattomia ja hätkähdyttäviä tieteellisiä temppuja, jotka muistuttavat tieteenteon perimmäisestä olemuksesta – leikkimielisestä kokeilusta ja oivaltamisen riemusta. Samalla videot haastavat katsojat ikään, sukupuoleen ja nörttiyden tasoon katsomatta astumaan tieteen alttarille ja kokeilemaan temppuja itse.
HEUREKAN TESTIT, joissa pyrittiin tarjoilemaan kiinnostavaa tietoa inspiroivassa ja osallistavassa muodossa. Esim. Sävelkorvatestissä pystyi testaamaan, omaako absoluuttisen tai relatiivisen sävelkorvan – ja sai samalla aiheesta ja huippumuusikoista hauskaa triviatietoa. Moniälykkyystestissä pääsi tutustumaan erilaiseen älykkyystestiin ja -teoriaan, jossa älykkyyslajeja on peräti yhdeksän. Valheenpaljastustestissä sai FBI:n asiantuntijoiden vinkkejä valehtelun tunnistamiseen ja pääsi kokeilemaan oppeja käytännössä. Silminnäkijätestissä sai selville, kuinka luotettava silminnäkijä itse olisi – ja samalla oivalsi, kuinka epäluotettavia silminnäkijätodistukset tosiasiassa ovat.
Käyhän testaamassa.
Yllättävät brändikohtaamiset, innovatiiviset mediaratkaisut ja monimediakampanjat ovat yksi intohimoistani. Kampanjoiden dokumentointi sen sijaan ei ole. Esittelisin mieluusti hauskoja kampanjakokonaisuuksia, joita olen päässyt tekemään mm. IGGLOLLE ja ASUNTOMESSUILLE, mutta valitettavasti niitä ei tullut kunnolla taltioitua.
Tässä muutamia harvoista dokumentoiduista keisseistä.
Luovana johtajana ja konseptisuunnittelijana hyppään yleensä suunnitteluun mukaan siinä vaiheessa, kun markkinoinnin strategista kivijalkaa luodaan. Markkinointistrategiassa määrittelemme yhdessä asiakkaan kanssa mm. brändin tavoiteposition, arvolupauksen, persoonan, esiintymis- ja puhetavan, ostajapersoonat ja kanavat.
Konseptin suunnitteluvaiheessa puolestaan kirkastamme, kiteytämme ja kehystämme sen, miten markkinointistrategia saadaan jalostettua omaperäisiksi, erottuviksi ja kohdeyleisöä puhutteleviksi luoviksi ratkaisuiksi.
Jos brändin tavoitepositio on aarre ja brändilupaus tienviitta, on konsepti aarrekartta.
Jos tavoitteena on valloittaa ihmisten sydämet, on konsepti kohdeyleisön viettelyopas.
Konsepti määrittää siis markkinoinnin sisällön ja muodon. Ilman sitä suunnittelu on kuin tekisi lumimyrskyssä yöllä palapeliä, josta puuttuu paloja, ja jonka kuvasta ei ole hajuakaan.
Olen auttanut joitain kansainvälisiä brändejä, kuten Specsavers ja Président, vakiinnuttamaan läsnäolonsa Suomessa räätälöimällä heidän mainosviestinsä, tyylinsä ja äänensävynsä paikalliseen kulttuuriin. Esim. Specsaversille kehitin vuonna 2013 Suomen markkinoille istuvan radiomainoskonseptin, jonka pohjalta toteutimme kahdeksan vuoden aikana yli 200 spottia mukavalla menestyksellä.