KÄSIKIRJOITTAJA

Tässä muutama tv-sarja, joita olen ollut kirjoittamassa:

Sitcom Ota ja omista (1997, YLE/TV2), viisi jaksoa.
Dramakomediasarja Vaimonsa mies (2001, YLE/TV2), viisi jaksoa.

Dramasarja Sydänten akatemia (1998, MTV3), jossa toimin vain dramaturgina.

Muutama lyhytelokuva, jotka olen käsikirjoittanut ja ohjannut:

Takatöölö Story, 60 min, fiktio, YLE/TV1 (1993).
Heitelläänhän kääpiöitäkin, 29 min, lyhytelokuva, SES & YLE/TV1 (2006).
Syanidia, suolahappoa ja kukkivaa sekaihoa, 10 min, lyhytelokuva, AVEK & NELONEN (2008).

Urani alkutaipaleella minulla oli ilo ja kunnia päästä avustamaan vanhaa mestaria Mikael Sieversia ohjaamaan kahta kuunnelmaa (Kvartetto & Neurovelho) YLEn Radioteatterille. Niiltä vuosilta on jäänyt perinnöksi intohimo kuunnelmiin ja radioon.

Tässä pienoiskuunnelma, jonka olen itse kirjoittanut ja ohjannut. Samasta tarinasta ohjasin myös lyhytelokuvan.

Syanidia, suolahappoa ja kukkivaa sekaihoa, 9 min, YLE/RADIOTEATTERI (2008)

Branded content on markkinoinnin muoto, jossa tuotesijoittelu on jalostettu arvosijoitteluksi. Parhaimmillaan brändin arvot ja maailmankuva integroituvat saumattomasti tarinaan/ohjelmasisältöön ja tuovat siihen jopa lisämaustetta. Oivaltavasti toteutettuna branded content voikin olla huikean tehokas työkalu.

Innostuin aiheesta nähtyäni hulvattoman draamakomedian Sideways (2004). Elokuva seuraa kahden ystävyksen, Milesin ja Jackin, edesottamuksia viikon mittaisella polttarimatkalla Kalifornian viinialueella. Reissu on täynnä hilpeitä hetkiä ja – yllätys, yllätys – runsasta viininjuontia. Joitakin viinejä ylistetään elokuvassa lyyrisin sanankääntein, kun taas toiset lytätään maan rakoon. Tarinan vaikutus viiniteollisuuteen oli hätkähdyttävä: runollisesti kehutun Pinot Noirin myynti kasvoi USA:ssa 16 %, kun taas pontevasti parjatun Merlotin myynti laski 2 %. Jopa vuosia myöhemmin suositut turistireitit seuraavat edelleen Milesin ja Jackin matkaa viinialueen halki.

Yhtä väkevä referenssi on elokuva Naisen tuoksu. Siinä Al Pacinon esittämä sokeutunut eversti on päättänyt riistää hengen itseltään, mutta haluaa vielä sitä ennen koeajaa Ferrarin. Voiko urheiluautobrändin legendaarista mainetta komeammin pönkittää? Tuskin.

Itsekin olen päässyt toteuttamaan brändättyjä sisältöjä muutamalle asiakkaalleni. Esim. ASUNTOMESSUILLE toteutimme vuosina 2015-2016 kolme tv-sarjaa: “Kautta aikojen komeimmat asuntomessutalot”, “Suomen romanttisin makuuhuone” ja “Milla Alftanin ja Eva Wahlströmin messupoiminnat”. Lisäksi teimme radiokanaville monenlaista messuaiheista viihde- ja asiaohjelmaa, reportaaseja, triviatietovisoja, murreoppaita jne.

OLVILLE puolestaan kirjoitin ja ohjasin komediallisen lyhytelokuvan “Syanidia, suolahappoa ja kukkivaa sekaihoa”, joka esitettiin Nelosella 2008. Elokuvalle saatiin tukea myös AVEKilta, ja pääsin tekemään siitä kuunnelmaversionkin YLEn Radioteatteriin. Olvi näyttäytyy tarinassa niin yllättävällä ja hilpeällä tavalla, ettei sitä voi olla huomaamatta.